24 d’abr. 2020

Dia Internacional de la Terra

L'any 2009 l'ONU va publicar la resolució en la qual s'instaurava el 22 d'abril com a “Dia Internacional de la Mare Terra” de forma oficial, amb l'objectiu d'assolir un just equilibri entre les necessitats econòmiques, les socials i les ambientals de les generacions presents i futures, i per promoure l'harmonia amb la natura i la Terra. 



Tot va començar el 1968, quan, el professor i científic Morton Hilbert va començar a organitzar conferències sobre els efectes negatius que s'estaven provocant pel deteriorament de l'entorn. Del seu treball, i del de molts dels seus alumnes en els anys següents, va sorgir un moviment per a crear una consciència comuna en front dels problemes de la superpoblació, la producció de contaminació, la conservació de la biodiversitat i altres preocupacions ambientals per protegir la Terra i reconeixent la importància de la protecció dels ecosistemes terrestres. 

Aquest any es compleix el 50 aniversari de la gran manifestació en defensa de la Terra, el 22 d'abril de 1970, que va donar els seus fruits amb la creació de la primera agència ambiental als Estats Units i, el 1972, ja es va celebrar una conferència internacional: la Cimera de la Terra, que va tenir lloc a Estocolm, i que serviria per sensibilitzar els líders mundials sobre la magnitud dels problemes ambientals. 

Tradicionalment, la civilització humana ha tingut un impacte negatiu en la majoria dels éssers vius, produint una disminució global de les espècies. La destrucció de l'hàbitat, l'explotació i el canvi climàtic estan causant la pèrdua de la meitat de la població d'animals salvatges del món i moltes espècies desapareixeran abans que aprenguem sobre elles o els beneficis que porten al nostre planeta. 

La pèrdua de biodiversitat, la desertització, el canvi climàtic i la interrupció de diversos cicles naturals són els costos de la nostra ignorància en vers la natura i la integritat dels seus ecosistemes i dels processos de vida. Des de la revolució industrial, la Natura ha estat tractada com una mercaderia que existeix en gran mesura per al benefici de les persones, i s’ha considerat que els problemes mediambientals es podien solucionar amb l’ús de la tecnologia. 

La nostra atmosfera també pateix els efectes que l'acció de l'home produeix en ella. La contaminació i l'augment dels gasos d'efecte hivernacle com a conseqüència de la industrialització, la superpoblació i la conseqüent desforestació incrementa encara més l'escalfament global, el que influeix en la destrucció d'ecosistemes. 

En aquest segle s'han donat 14 dels 15 anys més càlids que mai s'han registrat. El resultat és que les aigües dels oceans són més càlides i les temperatures de la superfície de la Terra més elevades. Això està provocant el desgel de les glaceres i l'augment del nivell del mar a causa de l'augment de la temperatura global. 

El Dia de la Terra és una oportunitat per recordar que el planeta i els seus ecosistemes ens donen la vida, i en això l'aigua juga un paper fonamental. De fet, tot i representar tan sols un 1% de la superfície terrestre, els ecosistemes d'aigua dolça constitueixen un dels hàbitats terrestres més vius, albergant gairebé una de cada deu espècies de la planeta. No obstant això, els ecosistemes d'aigua dolça també són els més amenaçats i estan disminuint a passos de gegant a causa de la fragmentació de l'hàbitat, la sobreexplotació, la presència d'espècies invasores, la contaminació o el canvi climàtic. 
El Dia de la Terra no només és un dia important per al medi ambient i per a aquells que, d'alguna manera, estan implicats en la seva cura; ha de ser també un dia important per a tots els éssers humans. Hem d'entendre d'una vegada per totes que la cura de la Terra és una responsabilitat col·lectiva i hem de fomentar aquesta harmonia amb la natura i la Mare Terra. 

Per satisfer les necessitats bàsiques d’una població en creixement dins dels límits dels recursos finits de la Terra, cal dissenyar un model més sostenible per a la producció, el consum i l’economia en general. Això requerirà una nova relació amb la Terra i amb la pròpia existència de la humanitat, amb la construcció d’un nou paradigma no antropocèntric en el qual la base fonamental no siguin només en les preocupacions humanes. 

A ebiblio teniu a la vostra disposició, en diversos suports, informació sobre ecologia, canvi climàtic i el planeta Terra en general.

21 d’abr. 2020

Per dormir com una soca

El son ocupa (o hauria d’ocupar) un terç de la nostra vida. Les seves funcions són essencials per al nostre equilibri i és fonamental per a la correcta regeneració dels teixits, la immunitat i l’estat d’ànim. No obstant això, durant aquests moments de confinament, hi ha moltes persones que afirmen ser víctimes de trastorns del son. De fet, en aquest període en què els nostres ritmes, els nostres hàbits i els nostres objectius estan cap per avall, pot ser molt difícil adormir-se o simplement dormir bé. 

A continuació, us oferim un seguit de consells per dormir com un tronc. 

No canvieu la funció de la vostra habitació. Que sigui un lloc de relax i descans. Mai treballeu a la vostra habitació perquè això farà que associeu l’activitat mental, o fins i tot l’estrès, amb aquest espai. Si treballeu per teletreball, instal·leu-vos exclusivament a un racó destinat a oficina o a la vostra sala d’estar. Feu de la vostra habitació un temple de repòs i intimitat. 

Organitzeu la vostra habitació cercant un esperit de tranquil·litat. Seleccioneu la vostra decoració i moveu o emmagatzemeu qualsevol cosa que no sigui útil a la vista. La tranquil·litat aporta tranquil·litat. Apagueu o amagueu tots els llums, inclosos els senyals d'espera i les pantalles de llum dels vostres dispositius electrònics. La llum, per petita que sigui, és visible als ulls fins i tot quan les parpelles estan tancades. Recordeu també que es recomanable desactivar el wifi abans d’anar a dormir. 

Ajusteu el termòstat o obriu les finestres. Per trobar la son, el cos necessita refrescar-se. Per això és molt difícil adormir-se en una habitació massa calenta. Els experts en són recomanen una habitació a 18 ° per afavorir la regulació natural de la temperatura del nostre cos. 

Trieu materials naturals. Per la roba de llit i la roba de dormir, mireu de fer servir materials naturals com el cotó, el lli o la seda, que provoquen menys electricitat estàtica per fricció i respecten la vostra pell i la vostra sudoració natural. Les fundes de coixí de seda, amés a més, són molt apreciades pel seu efecte antienvelliment a la cara. Algunes gotes d’olis essencials d’espígol posades a la cantonada del coixí també poden afavorir la calma i la relaxació. 

Mantingueu el ritme. Com que la son depèn del ritme circadià, intenteu aixecar-vos i anar a dormir a les hores habituals, respectant el vostre ritme natural. Algunes persones són més aviat matineres i d’altres són propenses a aixecar-se tard, per la qual cosa estem genèticament programats de manera diferent. Experimenteu i mantingueu-vos amb el ritme que millor us convé. Durant el dia, aprofiteu la llum natural anant a la terrassa o obrint les finestres per deixar entrar la llum. Veure una pel·lícula a les fosques a primera hora de la tarda, per exemple, no és el millor per al rellotge intern. 

Practiqueu alguna activitat física. Practiqueu entre 20 i 60 minuts d’activitat física moderada per mantenir els vostres sistemes cardiovasculars, respiratoris i musculars i no trobar-vos anant d’una vida més o menys activa a una vida en extrem sedentària. Trobareu molts recursos en línia per fer fitness, ioga, aeròbic, dansa, arts marcials... Preferiblement, trieu el començament o el mig del dia per fer exercici, perquè l’activitat física augmenta el metabolisme i la calor corporal. Si es fa massa tard, podria tenir l'efecte contrari i dificultar la són. Si ho heu de fer al vespre, trieu una activitat tranquil·la, com el ioga o el qi gong. 

Limiteu el consum de cafè, te, xocolata i nicotina. La cafeïna emmascara el cansament i retarda la son. Tothom té una sensibilitat diferent a la cafeïna, algunes persones haurien d’evitar prendre-la a partir de les deu del matí i d’altres la poden consumir sense massa conseqüència fins a les 15 h. En general, no hauríem de prendre més cafè després de dinar. El te i la xocolata (sobretot la xocolata negra) tenen el mateix efecte, consumiu-los també a la primera meitat de la jornada. Una tisana d’herbes, com la camamilla, presa almenys una hora i mitja abans d’anar a dormir us ajudarà a relaxar-vos i a dormir. El tabac és un potent excitant del cervell, els fumadors haurien de tenir-ho en compte a l’hora de fer l’últim cigarret del dia. 
Mengeu lleuger sense quedar-vos amb gana. El millor és sopar molta estona abans d’anar al llit per deixar que el cos descansi i no mobilitzar la seva energia per a la digestió durant el son. Tanmateix, tingueu cura de no morir-vos de fam, cosa que us dificultarà l’endormiscament i el passar una bona nit. L’alcohol té un efecte sedant en termes de sensació, però és un enemic del vostre descans. El son és molt més tranquil quan la quantitat d’alcohol ingerit és petita i molt lluny de l’hora d’anar a dormir. 

Fugiu de les llums blaves. Els leds, les pantalles i totes les llums fredes en general alteren la producció de melatonina. Passeu les pantalles a llum càlida a primera hora del vespre, opteu per una il·luminació suau i càlida i no acabeu el dia amb una activitat davant la pantalla. 

Trieu una activitat relaxant al final del dia. Escolteu música, mediteu, feu postures de ioga, preneu una dutxa o un bany calent amb sal gruixuda. Hi ha moltes activitats perfectes per ajudar-vos a conciliar el son. 

Prepareu-vos per agafar el son. Un cop al llit, adopteu una posició còmoda. Dormir sobre l’esquena és l’elecció més regenerant per al cos, però no sempre és fàcil si no esteu acostumats. Independentment de la vostra posició, relaxeu-vos aprofitant el temps per disminuir la tensió de cada part del cos (relaxeu els peus, després els canells, les cuixes, els malucs, etc.) Deixeu d’intentar resoldre problemes, demà tindreu temps per fer-ho. Visualitzeu el que voldríeu que passés, preneu possessió d’aquest pensament i deixeu que el somni s’instal·li lentament. 

Cuideu el vostre despertar. Quan comenceu a despertar, intenteu que només us vinguin pensaments positius. Estireu-vos amb suavitat, badeu i doneu la benvinguda a aquest nou dia ple de possibilitats amb il·lusió!

Si voleu ampliar els vostres coneixements, a ebiblio trobareu llibres sobre descans, dormir, exercicis, nutrició, feng shui...

20 d’abr. 2020

Sant Jordi 2020 participatiu

Les Biblioteques de Torelló volem imitar una gran iniciativa de la Xarxa de Biblioteques de Terrassa i tenim molt de gust de convidar la ciutadania a participar en la tria de llibres per comprar aquest Sant Jordi. Volem viure la Diada de Sant Jordi, malgrat la situació de confinament en què ens trobem i malgrat la situació de tancament de les llibreries, els comerços, les biblioteques… i comprar llibres per posar a disposició dels nostres usuaris quan tornem a la nostra quotidianitat habitual. 


Per això us proposem que ens ajudeu a fer la llista de la compra per aquesta Diada i convertir aquest Sant Jordi en el més participatiu.




Així doncs, quin llibre voldríeu que la Biblioteca us comprés aquest Sant Jordi? 


Entre el 20 i el 24 d’abril inclosos, podeu proposar-nos els títols que més us atreguin a través de les nostres xarxes socials. Els recollirem i, en la mesura que puguem, els comprarem per a la Biblioteca. I quan puguem tornar a obrir els equipaments, els posarem a disposició per a préstec. Com sempre, valorarem que els títols proposats siguin adequats al fons de la Biblioteca. 

A més a més, comprarem els llibres d’aquesta campanya a les diferents llibreries de Torelló i comarca, amb les que ja treballem habitualment, per donar-los el nostre suport en aquest període tan difícil. 

Podeu enviar-nos les vostres propostes a travès de: 



I a l’espai per comentaris d’aquest mateix apunt

Donada la situació actual potser no esteu molt al corrent de les darreres novetats editorials i per això us volem facilitar la tasca d’anar de llibreries sense sortir de casa. A continuació teniu algunes propostes,  no hi són totes, es clar, per fer-vos una idea del que hauríeu pogut trobar a les paradetes de llibres per Sant Jordi.

Hi ha una quarantena d'editorials independents que han llançat una crida als lectors perquè comprin llibres i ajudin a mantenir viu el sector, doncs no tenen la força de les gran editorials. Entre els segells signants hi ha Club Editor, Males Herbes, Raig Verd, Edicions del Periscopi, Edicions 1984, Comanegra, Adesiara i Angle. En una línia similar, l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC) s'ha sumat a la crida dels editors. 

Hi ha tot un seguit d’editorial especialitzades en un tipus de públic o un gènere en particular. Entre d’altres tenim l’editorial Cruilla i edicions del Pirata per fer passar una bona als lectors més joves o Norma, si el que voleu són còmics. Edhasa i Meteora són dues editorials amb especialització en la novel·la històrica, tot i que no descuiden altres gèneres. Amarante també és una editorial amb diverses línies editorials, des de l’assaig i la biografia fins a llibres tècnics, sense descuidar poesia o narrativa i si us agraden els relats curts no deixeu de visitar Editorial Menos cuarto
Deixem pel final les grans editorials, como Anagrama, Planeta, Grupo Edebé o Editorial Casals, que toquen gairebé tots els gèneres literaris amb diferents col·leccions. Si el que voleu es una tria ja feta, a les webs de molts mitjans trobareu les seves llistes de novetats per Sant Jordi. Aquí teniu la de Betevé, Espectaculos bcn.com i de Punt Vallès.

Bona tria i Bon Sant Jordi