20 de maig 2020

Dia Mundial de les Abelles

Els humans han mantingut durant mil·lennis les colònies d’abelles per recollir la mel, la cera d'abella, el pròpolis, el pol·len i la gelea reial o les han cuidat per pol·linitzar els cultius i per produir abelles per a la venda a altres apicultors. 

Les representacions d’éssers humans que recol·lecten mel d’abelles silvestres daten de fa 15.000 anys i els esforços per domesticar-les es mostren en l'art de l’Antic Egipte de fa uns 4.500 anys, on s’han trobar gerres de mel a les tombes de faraons com Tutankhamon. La mel, segons un mite grec, va ser descoberta per una nimfa anomenada Melissa i la mel s’oferia als déus grecs des de temps micènics. L’apicultura també s’ha practicat a la Xina des de l’antiguitat i els maies van domesticar una espècie d’abelles sense fibló. 

La imatge d’una comunitat d’abelles de la mel ha estat utilitzada, des de l’antiguitat fins a l’actualitat, per Aristòtil, Plató, Virgili, Sèneca, Shakespeare, Tolstoi o Marx com a model per a la societat humana. 

Les abelles i altres pol·linitzadors, com les papallones, els ratpenats i els colibrís, tenen un paper important en la pol·linització de les flors i són el principal tipus de pol·linitzador en molts ecosistemes que contenen plantes florals. La pol·linització és un procés fonamental per a la supervivència dels ecosistemes i essencial per a la producció i reproducció de molts cultius i plantes silvestres. 

Gairebé el 90 per cent de les plantes amb flors depenen de la pol·linització per reproduir-se i el 75 per cent dels cultius alimentaris de el món depenen en certa mesura de la pol·linització. Els pol·linitzadors no només contribueixen directament a la seguretat alimentària, sinó que a més són indispensables per conservar la biodiversitat. 

Les taxes actuals d'extinció d'espècies són de cent a mil vegades més altes del normal a causa de les actuacions dels humans i estan en perill d'extinció a nivell mundial. Les abelles i altres pol·linitzadors estan, cada vegada més, amenaçats degut principalment a les pràctiques agrícoles intensives, canvis en l'ús de la terra, utilització de plaguicides (inclosos els insecticides neonicotinoides), la introducció d’espècies exòtiques invasores, malalties, plagues i el canvi climàtic. 

Els insectes invasors, els pesticides, els canvis en l'ús de les terres i els monocultius poden reduir els nutrients disponibles i suposar una amenaça per a les colònies d'abelles. Si aquesta tendència continua, alguns cultius nutritius, com les fruites, fruits secs i moltes hortalisses, seran substituïts pels cultius bàsics com l'arròs, el blat de moro i la patata, el que podria desembocar finalment en una dieta desequilibrada. 

Per crear consciència sobre la importància dels pol·linitzadors, les amenaces a què s'enfronten i la seva contribució al desenvolupament sostenible, les Nacions Unides van declarar el 20 de maig com a Dia Mundial de les Abelles

Aquest dia va ser triat perquè coincideix amb la data de naixement d'Anton Janša, qui al segle XVIII va ser pioner en les tècniques modernes d'apicultura, a Eslovènia. Els estudis d'Anton Janša i altres investigadors, sobre la comprensió de les colònies i la biologia de les abelles, va permetre la construcció de la colmena móvil, que deixa collir la mel sense destruir el rusc. 

Enguany, el tema del Dia de les abelles se centra en la producció apícola i les bones pràctiques adoptades pels apicultors de tot el món per donar suport als seus mitjans de vida i oferir productes d'alta qualitat. 

Per ampliar els vostres coneixements sobre les abelles, el seu món i cóm influeixen en les nostres vides, podeu consultar a ebiblio aquests llibres.

18 de maig 2020

Llibres per fer gimnàs

Per a ningú és un secret, que fer exercici té grans beneficis i avantatges per a la nostra salut. 

Clarament un dels beneficis i avantatges més grans de fer gimnàs, i que és el que sovint porta a fer-lo, és poder modelar la nostra figura, però la seva practica regular també redueix l'estrès i ens ajuda a sentir-nos més saludables i còmodes amb nosaltres mateixos, a més, és una bona activitat per oblidar-nos de les dificultats del dia a dia. 

Fer exercici proporciona més capacitat cardiovascular i, per tant, la salut del cor millora, al temps que permet que les persones dormin millor. Això es deu a l'augment de les quantitats de melatonina en el cos, cosa que permet que el somni es regularitzi. 

La constància és clau per aconseguir aquests resultats i per poder ser constants sense gaire esforç, a ebiblio us han preparat una selecció de llibres perquè feu gimnàs independentment del vostre objectiu o l’estat de forma que tingueu. 

"El gran libro de entrenamientos en 15 minutos. Rutinas exprés para sacarle el máximo partido a tu cuerpo", de Selene Yeager us proposa 59 entrenaments per fer si teniu 15 minuts lliures quatre vegades a la setmana 

Si voleu una guia essencial de pilates amb més de 260 exercicis la vostra opció és "El gran libro de pilates. La guía más completa de fitness", de Brook Siler 

"Ejercicios que te curan. Cómo corregir tu postura corporal", del Dr. Jean Drouin per aquelles persones que passen moltes hores assegut davant d'un ordinador, o fent els mateixos moviments una i altra vegada. 

"En forma a los 40. Recupera la forma en 3 meses y mantente más fuerte, más fibrado y más musculado para siempre", de Jorge Fernández, per perdre aquests quilos de més, guanyar massa muscular i descobrir el teu nou jo 

Thérèse Bertherat explica a la seva filla Marie, embarassada, el joc de forces que cobren vida al seu interior, i li proposa catorze moviments, summament precisos, que prepararan el seu cos per al naixement del seu nadó a "Con el consentimiento del cuerpo. Diario de una futura madre"

A "Correo del cuerpo. Nuevas vías de la antigimnasia", Thérèse Bertherat ens proposa fer una escolta activa d'allò que ens diu el cos i assumir la responsabilitat per viure amb tot l'afecte i l'amor que realment mereixem. 

"Anatomía y 100 estiramientos esenciales para running", de Guillermo Seijas, ha estat creat pensant en les necessitats dels corredors i inclou tota la informació que aporten els últims estudis realitzats sobre el treball de la flexibilitat en el running. 

El pas dels anys va deixant senyals d'envelliment en el cos, però aquest pot retardar adoptant unes pràctiques senzilles, com es pot veure a "Anatomía & Estiramientos para la Tercera Edad", de María José Portal Torices 

"Estiramientos 50+", del Dr. Karl Knopf és un llibre d'exercicis i rutines d'estiraments per mantenir un cos sa i flexible passats els 50. 

El mal d'esquena és un dels més habituals i passa perquè els nostres hàbits de vida castiguen aquesta part de el cos, que es veu incapaç de suportar les càrregues que rep diàriament. Ho podeu alleujar amb "10 minutos al día para aliviar tu espalda"

"Gimnasia dulce", de Roberta Cavicchioli és un valuós mètode per garantir un estat de benestar general, que no requereix excessius esforços musculars i es pot practicar a qualsevol edat, de manera individual o en grup 

"Actividades saludables que alargan la vida. Más de setenta ejercicios para vivir más y mejor" us mostra 12 activitats físiques que, amb els seus corresponents exercicis, ens ajudaran a mantenir-nos en forma i a aconseguir una vida més saludable. 

Mantenir la capacitat de mobilitat i de flexibilitat és fonamental per realitzar les tasques de la vida quotidiana i per a una bona pràctica esportiva teniu "Movilidad y flexibilidad Método práctico de estiramientos", de Andreas Klee 

"Kettlebell: Ponte en forma con ejercicios simples y eficaces", de The Blokehead, perquè és important que feu un escalfament d'uns tres a cinc minuts per anar pujant la freqüència cardíaca a poc a poc i a escalfar els músculs. 

"Consigue el cuerpo que quieres Descubre la «Fitosofía» y ponte en forma en 12 semanas", de Fito Florensa està dissenyat especialment perquè tingueu el cos que sempre heu desitjat i, a més, perquè guanyeu en salut, energia i vitalitat. 

Mariló Montero i la preparadora física Cristina Mèrida, del programa de TV, t'ajuden a posar-te en forma amb "Saber moverse. Cuídate y ponte en forma con los ejercicios de La mañana"

"Guía práctica de los estiramientos", de Christophe Geoffroy dóna resposta a les preguntes més freqüents sobre els estiraments i proporciona dades anatòmiques i fisiològiques concretes sobre els efectes dels estiraments. 

A "Gimnasia sensata", Laly Ruiz ens ofereix un mètode que no preveu efectes secundaris per sentir-nos a gust amb el seu cos i transformar-nos en éssers àgils, sans i satisfets 

Si ets una d'aquestes persones que vol posar-se en forma, però el teu problema és la manca de temps, "Ponte en forma en 9 minutos y medio", de Juan Rallo és el teu llibre. 

"Abdominales", de Massimo Messina per afrontar i solucionar el problema no només de cara a l'estiu, sinó durant tot l'any. 

Reforçeu el vostre pensament positiu amb "Yo puedo con todo", de Patry Jordan, un pla de rutines per fer durant 21 dies amb pautes per a una alimentació saludable.