8 de maig 2020

Descobriu la meditació

La meditació té múltiples virtuts, regenera el cos i la ment, redueix l’estrès i l’ansietat, afavoreix el son reparador, millora l’estat d’ànim, desenvolupa la concentració i reforça el sistema immune. A continuació teniu uns consells per descobrir i desenvolupar aquest art mental. 


Es recomana meditar al despertar, al matí i/o abans d’anar a dormirperquè, en aquests moments particulars, el cervell produeix, de forma natural, les ones alfa imprescindibles per entrar en un estat meditatiu. No obstant, podeu triar qualsevol altre moment del dia per meditar, evitant sempre les dues hores posteriors al dinar. Podeu començar amb una pràctica curta, de 6 o 7 minuts, i anar-la ampliant. La regularitat és més important que la quantitat. 

Per començar, trieu un espai tranquil i apartat per dedicar-lo a la meditació, instal·lant, per exemple, una catifa petita, un coixí, una espelma petita o encens. Feu que sigui un lloc agradable, per fer que vulgueu anar cada dia a meditar. 

Tot i que hi ha altres formes de meditació, la meditació asseguda és la més comuna, ja que dóna un lloc central a la columna vertebral i s’estableix un enllaç vertical entre la terra i el cel. Seieu al terra amb les cames creuades i poseu tants coixins ferms o llibres gruixuts com necessiteu per tenir els malucs una mica més alts que els genolls. Podeu col·locar coixins sota els genolls si sentiu tensió. Si aquesta posició us sembla incòmoda, intenteu agenollar-vos com en la tradició japonesa. Finalment, si les opcions del sòl us semblen impossibles, podeu optar per seure a una cadira, però sense fer servir el respatller. 

Un cop asseguts, estireu-vos al màxim, mantenint les espatlles relaxades i la panxa flexible, col·loqueu les mans sobre els genolls amb les palmes cap al cel, tanqueu suaument la boca i respireu pel nas. 

Comenceu per sentir els punts de contacte amb la terra: els turmells al terra i els malucs al coixí. Imagineu que tots aquests punts de contacte són punts de suport que us proporciona la terra i intenteu desenvolupar una sensació de seguretat i confiança a partir d’aquesta àncora. 

A continuació, fixeu l’atenció al nivell de l’abdomen i el plexe solar, intenteu relaxar aquesta part. Deixeu que les vostres inspiracions s’estenguin fins al sòl pelvià, sense forçar-les. Deixeu que les exhalacions es produeixin de manera natural, sense esforç muscular. La respiració és suau, natural i inaudible, com la d’un nen adormit. Intenteu desenvolupar una sensació de dolçor, compassió i fe en el futur a la zona del plexe solar. 

Seguidament, poseu l’atenció a la zona del cor i l’estèrnum i, a continuació, centreu-vos en l’emoció d’agraïment. Comenceu per triar dues coses que us aportin felicitat i agraïu a la vida el fet de poder-les experimentar. Amb la pràctica ja no us caldrà pensar en aquests suports i podreu desencadenar més fàcilment l’emoció d’agraïment. 

Finalment, compartiu el vostre benestar amb els que us envolten. Amb les vostres inspiracions, alimenteu-vos d’energia positiva i amb les vostres exhalacions, dirigiu l’amor i la compassió cap al món i l’univers. 


Per completar la vostra pràctica, podeu cantar el mantra Om, fent vibrar el "ommm" o escoltar-lo al cap. A continuació, obriu suaument els ulls, possiblement badeu i estireu. Proveu d’estendre aquest temps evitant tornar massa aviat al telèfon mòbil. 

Cada meditació és única i ara us correspon a vosaltres experimentar-la. Bona pràctica! 

Si necessiteu ajuda, a ebiblio trobareu llibres sobre meditació, ioga, mindfullness i altres temes semblants. 

A Música y meditación. El arte de vivir en armonía, Mark Tanner ens mostra l'espiritualitat de la música a través d'una sèrie d'exercicis de meditació únics. Richard Gilpin ens guia, a Cómo vencer la ansiedad a través de la meditación, en la transformadora pràctica de la meditació en consciència plena per assolir un millor enteniment de la nostra ment i deixar enrere l'ansietat. 

Per entendre'ns a nosaltres mateixos i el nostre lloc en l'univers, teniu Galileo y el arte de envejecer. Meditaciones sobre los cielos nocturnos, d’Adam Ford. La meditación y el arte de cuidar abejas, de Mark Magill, aporta lliçons espirituals i mediambientals a partir de la meditació i l'art de cuidar abelles i amb Mindfulness en la vida cotidiana. Donde quiera que vayas, ahí estàs, de Jon Kabat-Zinn, veureu com la meditació té un profund benefici pràctic per a tothom 

La reflexió i l'atenció plena per cultivar el benestar la teniu a Cerebro y mindfulness, de Daniel J. Siegel i la solució al ritme frenètic del nostre dia a dia us espera a Yoga para la vida real. Retox, de Lauren Imparato. També podeu seguir un camí holístic i fàcil per trobar el benestar integral amb Yoga para mi bienestar. Me escucho, me cuido, me quiero, de Xuan-Lan 

Pels més joves teniu un Taller de yoga para ninos, de Marianna Roger, donat que el ioga els ajuda a créixer saludablement per dins i per fora i, si el que voleu és un mètode per apropar als més petits a la pràctica del mindfulness i descobrir tècniques de meditació, atenció i relaxació, llegiu Cuentos de burbujas de paz. Una manera creativa de practicar mindfulness en família, de Sylvia Comas.

Cap comentari:

Publica un comentari