30 d’abr. 2021

Any internacional de les fruites i de les verdures

Quan pensem en una alimentació saludable, els primers aliments que ens venen a la ment són les fruites i les verdures, que, amb els seus vius colors, són vitals per al bon funcionament del cos humà en ser tan riques en vitamines, minerals i fibra. A més, contenen els fitoquímics, uns compostos químics, que es troben de manera natural en les plantes i poden afectar la salut tot i que no són un nutrient essencial.

Els beneficis de consumir fruites i verdures com a part d'una dieta nutritiva són enormes i el sector de producció de fruites i verdures contribueix a incrementar la biodiversitat i a la sostenibilitat ambiental. 

En declarar l'any 2021 com l'Any Internacional de les Fruites i Verdures, l'Assemblea General de Nacions Unides es proposa conscienciar la societat sobre els beneficis nutricionals i per a la salut de les fruites i verdures i la seva contribució a una dieta i un estil de vida equilibrats i saludables. També espera cridar l'atenció sobre la necessitat de reduir el malbaratament que es produeix al sector de les fruites i verdures i, al mateix temps, millorar els resultats mediambientals. L'objectiu final és que els estats adoptin mesures per augmentar la producció i el consum de fruites i verdures i fer-les més assequibles per als consumidors, generant al mateix temps beneficis econòmics, socials i ambientals. 

Però, què són les fruites i verdures? Encara que no existeix una definició àmpliament acceptada, l'acordada per aquest Any Internacional és la següent: 

Es consideren fruites i verdures les parts comestibles de les plantes (estructures portadores de llavors, flors, brots, fulles, tiges i arrels), ja siguin conreades o collides en forma silvestre, en estat cru o en forma mínimament elaborada.


Les fruites i verdures mínimament processades són aquelles que han estat sotmeses a procediments com rentat, classificació, retallada, pelat, tall o picat i que no afecten la seva qualitat de frescor. Aquests aliments conserven la majoria de les seves propietats físiques, químiques, sensorials i nutricionals inherents. Molts aliments mínimament processats són tan nutritius com els no processats. Entre els aliments d’aquesta categoria s'inclouen les fruites tallades o en bosses, les amanides de verdures i les fruites i verdures congelades i seques. 

En aquest grup no s'inclouen les arrels i tubercles amilacis, com la iuca o la patata, els llegums i els cereals, llevat que es cullin quan no estan madurs, les oleaginoses com cocos, nous i llavors de gira-sol, les herbes i espècies, els estimulants, com el te, cacau i cafè i, sobretot, els productes processats i ultra-processats elaborats a partir de fruites i verdures, com les begudes alcohòliques, els substituts de la carn fets a partir de plantes o els productes fets amb fruites i verdures amb ingredients afegits, com els sucs de fruita envasats, quètxup, etc. 

L'Any Internacional de les Fruites i Verdures se centra en els productes frescos o mínimament processats. Tot i això, reconeix que les formes processades de fruites i verdures són importants per al nivell de vida i els ingressos dels agricultors, el comerç, la seguretat alimentària i la nutrició. I és que algunes varietats es conreen específicament per a ser venudes com productes frescos i altres són produïdes des del principi a la planta de processament. De vegades la producció pot anar en les dues direccions, és a dir, els millors productes se seleccionen i classifiquen i es venen frescos, mentre que la resta es destina a processats. 

L'OMS recomana actualment el consum d'almenys 400 g de fruites i verdures cada dia, o cinc porcions de 80 g cadascuna. No obstant, la quantitat òptima depèn de diversos factors, entre ells l'edat, el sexe i el nivell d'activitat física. 

Gairebé tots els països fan recomanacions dietètiques que inclouen el consum de fruites i verdures, utilitzant representacions com triangles o piràmides. Tot i que les recomanacions varien d'un país a un altre, segons el que estigui disponible localment, sigui assequible i acceptable des del punt de vista sociocultural, totes les orientacions promouen una dieta variada i un equilibri entre els diferents tipus d'aliments. 

Pel que fa a les virtuts de les fruites i verdures per a la nostra salut, el color és la clau, perquè els seus colors solen estar vinculats als nutrients i fitoquímics que contenen. 

Així, els fruits de color porpra o blau (remolatxa, albergínia, mora, nabiu, raïm negre, pruna, etc.), tenen propietats antioxidants, que poden reduir els riscos de càncer, accidents cerebrovasculars i malalties cardíaques. 

Els de color vermell (remolatxa, pebrot vermell, rave, tomàquet, poma vermella, cirera, raïm vermell, aranja vermella i rosa, gerd, síndria ...), també ajuden a disminuir el risc de càncer i milloren la salut cardiovascular. 

El color ataronjat o groc indica que conté carotenoides, per això la ingesta de pastanaga, carbassa, carbassó, albercoc, aranja, llimona, mango, meló, nectarina, taronja, papaia, préssec o pinya, ajuda a conservar i millorar la salut ocular. 


Coliflor, endívia, all, gingebre, porro, ceba, plàtan, préssec blanc, pera marró i altres fruites i verdures de color marró o blanc són riques en potassi i altres fitoquímics amb propietats antivirals i antibacterianes. 

Finalment, són conegudes les propietats anticancerígenes dels aliments de color verd com espàrrecs, mongeta verda, bròquil, pebrot verd, cogombre, enciam, espinacs, poma verda, alvocat, raïm verd, kiwi, llima...
 
A les biblioteques trobareu una pila de llibres per saber-ho tot sobre les fruites i verdures, les seves propietats, el seu conreu, com i quan preparar-les i menjar-les per obtenir els millors beneficis per a la salut. Des d'un punt de vista més lúdic, a la Biblioteca Virtual teniu una selecció fresca de novel·les inspirades en fruits i no us perdeu les informacions i activitats al voltant de les fruites i verdures que ofereix als més joves el portal Genius.